Bevilling fra Friluftsrådet til ungdomsafdelingen

Bevilling fra Friluftsrådet til køb af tørdragter og VHF radioer til ungdomsafdelingen

Vi er utroligt glade for at kunne meddele, at Rønbjerg Sejlklubs ungdomsafdeling har modtaget en fantastisk bevilling på 45.000 kr. fra Friluftsrådet! Disse midler er øremærket til indkøb af VHF-radioer og tørdragter som en del af vores projekt “Sikker sejlads for unge i yderperioderne”. Målet med projektet er at øge sikkerheden og tiltrække flere børn og unge til sejladsaktiviteter på Limfjorden.

Projektet, som blev ansøgt under temaet “Børn og unges friluftsliv”, har en samlet budgetramme på 48.206 kr. og fokuserer på at forbedre sikkerheden ved hjælp af VHF-radioer. Disse radioer vil muliggøre effektiv kommunikation mellem joller, følgebåde og landstationer. Tørdragter vil sikre, at både unge sejlere og deres instruktører kan holde sig varme og tørre, hvilket er essentielt i de koldere måneder.

Øget Sikkerhed og Komfort

Når vores dygtige instruktører underviser, er der ofte én til to instruktører, der sejler med de unge i jollerne, én instruktør i følgebåden og en på land. Uden mulighed for kommunikation i krisesituationer er sikkerheden truet, især under blæsende forhold. VHF-radioerne vil gøre det muligt for instruktørerne at kommunikere effektivt, tilkalde assistance og koordinere med færgen eller beredskabet, hvis behovet skulle opstå.

Sæsonen for jollesejlads er kort i Danmark, og for de unge er det ofte en våd og kold oplevelse i yderperioderne. Tørdragter kan forbedre komforten og sikkerheden ved sejlads, især i det kolde forårsvand. Dette vil ikke kun beskytte mod underafkøling, men også gøre oplevelsen tryggere og mere komfortabel for nye sejlere. Vi håber, at dette vil tiltrække flere børn og unge til vores klub og gøre sejladsen til en endnu bedre oplevelse.

Fremtidige Planer

Med denne støtte vil Rønbjerg Sejlklub kunne udvide sæsonen for sejlads, hvilket vil gøre det muligt for ungdomsafdelingen at fastholde nuværende medlemmer og tiltrække nye. Vi planlægger også rekrutteringskampagner på lokale folkeskoler og åbne arrangementer for at informere om de nye muligheder. Disse kampagner vil omfatte uddeling af pjecer, besøg på skoler med præsentation af en oprigget jolle og et SUP board, “Tag en ven med” sejlaftener og familiedag på havnen.

Vi ser frem til at se endnu flere glade unge på vandet i Rønbjerg Sejlklub. For yderligere information kan man besøge vores hjemmeside eller kontakte leder af ungdomsafdelingen: Lars Stoklund Pedersen.