Gamle Mary

Så er gamle Mary klar til sin femte sæson som seniorbåd efter mange hyggelige timer i bådehuset med sandpapir, lak og maling. Hun blev født som juniorbåd for 69 år siden, og har gået grueligt meget igennem inden hun blev pensioneret i Rønbjerg havn.

Lidt historie:

Jeg har sejlet i mange år – primært i træbåde. For nylig købte jeg en Bianca 27, som vi nød meget. Men efterhånden sejlede vi ikke så meget, så vi besluttede at sælge den. Men jeg ønskede mig en juniorbåd, så jeg søgte på nettet og fandt en gratis båd i Præstø til afhentning. Sammen med et andet sejlklubmedlem, hentede vi båden som hed Mary. Det var spændende at lære hendes historie at kende. Tidligere havde hun stået i ejerens udhus i mange år, og ejeren havde opgivet at få hende gjort søklar. Jeg fandt frem til en tidligere bådebyggerlærling ved navn Per, som havde restaureret hende med nyt træ tilbage i 1989-90. Han sejlede hende efterfølgende i flere år, inden han solgte båden videre. Mary skiftede de følgende år ejere flere gange, indtil hun endelig endte i udhuset i Præstø, hvor hun havde stået i omkring 10 år, da jeg hentede hende hjem. Nu er hun så god som ny og giver mig stor glæde både i værkstedet og på fjorden.

Per Hansen (underviser på Sejlerskolen).